بیمه کارفرمایی چیست و چه شرایطی دارد؟

بیمه کارفرمایی چیست و چه شرایطی دارد؟

بیمه کارفرمایی یکی از امتیازات سازمان تامین اجتماعی برای صاحبین کسب‌وکارها است. تمام کارفرماها از سوی سازمان تامین اجتماعی برای بیمه کردن کارمندان و کارگران خود ملزم شده‌اند. با این وجود، کارفرمایان هم مانند تمام افراد شاغل، می‌توانند از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند تا از تعهدات تامین اجتماعی مانند مستمری بازنشستگی استفاده نمایند. علاوه بر این کارفرماها مانند سایر افراد شاغل نیازمند بیمه‌های درمانی و حتی مستمری پس از فوت هستند. با توجه به این مطالب ذکر شده، بیمه کارفرمایی امری ضروری می‌باشد. ما در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که بیمه کارفرمایی چیست و چه مزایا و معایبی دارد. همچنین روش محاسبه حق بیمه آن را توضیح خواهیم داد.

سازمان تامین اجتماعی در جهت حمایت از نیروی کار فعال در کشور و همچنین براساس ماده 148 قانون کار، کارفرمایان را ملزم نموده است تا پرسنل شاغل در کارگاه خود را از روز اول اشتغال بیمه نمایند تا بیمه‌شدگان در خصوص آینده‌ی کاریِ خود با استفاده از مستمری بازنشستگی و همچنین در صورت بروز مسائلی مانند بیکاری و بیماری با استفاده از تعهدات این سازمان آسودگی خیال داشته باشند.

بیمه مسئولیت کارفرما چیست؟

یکی از مهم‌ترین انواع بیمه‌های تامین اجتماعی، بیمه اجباری است که مانند سایر بیمه‌ها، مقررات و قوانین خاص خود را دارد. بدون شک شما هم برای مصاحبه کاری به شرکت‌ها یا اداراتی مراجعه کرده‌اید و یکی از سوالات رد و بدل شده بین شما و کارفرما، مسئله بیمه شدن است. فراموش نکنید که تمام کارفرمایان ملزم هستند که کارگران و کارکنان خود را بیمه کنند. این بیمه که به عنوان بیمه اجباری سازمان تامین اجتماعی هم شناخته می‌شود، قوانینی دارد که کارفرمایان باید به آن توجه کرده و در غیر این ‌صورت مشمول جریمه خواهند شد.

پیشنهاد می‌شود این مقاله را نیز بخوانید: بیمه اجباری چیست؟
بسیاری از کارفرمایان برای اجتناب از این قانون، اسم شرکت خود را ثبت نمی‌کنند ولی این کار نه تنها خطرات زیادی به همراه دارد، بلکه جریمه سنگینی را برای کارفرما در پی خواهد داشت. بیمه نمودن پرسنل شاغل در کارگاه بیشتر از آنکه هزینه‌های کارفرما را افزایش دهد، از هزینه‌هایی که به علت عدم رعایت قانون تامین اجتماعی امکان ایجاد آن وجود دارد، جلوگیری می‌کند.

به‌عنوان مثال در صورتی که پرسنل کارگاه بیمه نشده باشند و سازمان تامین اجتماعی پی به این مسئله ببرد، کارفرما بین 2 تا 10 برابر حق بیمه‌ی محاسبه شده‌ی پرسنل، جریمه خواهد شد.

و یا درصورت عدم رعایت قانون تامین اجتماعی، چنانچه در محیط کارگاه حادثه‌ای برای کارگر رخ دهد، کارفرما ملزم به پرداخت جرائم چند صد میلیونی خواهد بود. به همین دلیل کارفرما به واسطه‌ی بیمه نمودن افراد شاغل در کارگاه خود، هزینه‌های درمان، بیکاری، بازنشستگی و… پرنسل را به سازمان تامین اجتماعی محول می‌نماید و این به معنای صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌باشد. حال سوالی که به وجود می‌آید آن است که کارفرما در صورت تمایل به بیمه نمودن خود، می‌تواند از شرایط بیمه اجباری استفاده نماید یا خیر؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

بیمه کارفرمایی چیست؟

گاهی پیش می‌آید که کارفرما تمایل دارد برای استفاده از تعهدات سازمان تامین اجتماعی، خود را نیز بیمه نماید.

کارفرما برای این منظور و استفاده از تعهدات سازمان تامین اجتماعی، نام خود را مانند پرسنل شاغل در کارگاه در لیست بیمه‌ی کارگاه خود اضافه می‌نماید.

اگر با نحوه ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی آشنا نیستید، این مقاله را مطالعه کنید: نحوه ارسال لیست بیمه

بیمه کارفرمایی چیست؟

اما براساس بخشنامه و قانون تامین اجتماعی، به دلایلی کارفرما نمی‌تواند مانند سایر افراد شاغل در کارگاه، خود را بیمه نماید و لازم است طبق شرایط خاصی عمل ;kn.

در واقع بیمه اجباری، مربوط به افرادی می‌شود که براساس قانون کار تحت استخدام کارفرما می‌باشند و براساس قرارداد فی‌مابین کارگر و کارفرما، حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند. این در حالیست که کارفرما شامل قانون کار نیست، چرا که نمی‌تواند در استخدامِ خود باشد.

از سوی دیگر برای استفاده‌ی کارفرما از خدمات و تعهدات سازمان تامین اجتماعی، مانند خدمات درمانی، بازنشستگی و…، سازمان بخشنامه‌ای صادر نمود که بر اساس آن کارفرما می‌تواند با انعقاد قرارداد کارفرمایی، از خدمات ذکر شده بهره‌مند گردد.

کارفرمایان برای دریافت بیمه کارفرمایی باید شرایط سنی را نیز در نظر بگیرند. افراد با شرایط سنی 18 تا 55 سال با توجه به سن بازنشستگی مجاز به استفاده از بیمه کارفرمایان خواهند بود. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر سابقه بیمه‌ای از قبل برای شما ثبت شده باشد، تعداد سال سابقه ثبت شده به سن 55 سال اضافه خواهد شد و شما می‌توانید با توجه به این موضوع، از بیمه کارفرمایی استفاده کنید. به عنوان مثال چنانچه یک کارفرما 10 سال سابقه بیمه داشته باشد، می‌تواند تا سن 65 سالگی از بیمه کارفرمایی استفاده نماید.

بیمه کارفرما چه شرایطی دارد؟

همان‌طور که گفته شد کارفرما نیز می‌تواند در صورت تمایل با انعقاد قرارداد کارفرمایی از خدمات سازمان تامین اجتماعی استفاده نماید. این بیمه که معمولاً با نام بیمه کارفرما شناخته می‌شود، به‌ خصوص در زمان بازنشستگی و استفاده از امکانات درمانی و سلامتی بسیار ضروری است. هر کارفرما می‌تواند با پرداخت حق بیمه مشخص از این بیمه استفاده کند. اما دریافت این بیمه شرایط خاصی دارد که باید قبل از اقدام از آن مطلع شوید. شرایط بیمه کارفرمایی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • حق بیمه‌ی کارفرما 27 درصد مزد مشخص شده از سوی شعبه تامین اجتماعی می‌باشد، در صورتی که همان‌طور که در مقاله‌های قبلی اشاره شد، حق بیمه‌ی کارگر 30 درصد مزد او می‌باشد.
  • در بیمه اجباری، واریز نشدن لیست بیمه برای کارگر، کارفرما را مشمول جریمه خواهد کرد؛ اما باتوجه به آنکه بیمه‌ی کارفرمایی نوعی بیمه اختیاری می‌باشد، در صورت ارسال نشدن لیست بیمه برای یک ماه، جریمه‌ای بابت عدم واریز و ارسال لیست برای کارفرما ایجاد نمی‌گردد. اما نکته‌ی مهم آن است که برای ماهی که لیست بیمه رد نشده، سابقه‌ای نیز برای کارفرما ایجاد نمی‌گردد؛ و در صورتی که این مسئله برای 3 ماه متوالی تکرار شود، قرارداد بیمه کارفرمایی لغو می‌گردد.
  • شرایط سنی کارفرما برای دریافت بیمه محدود است و همان‌طور که پیش از این اشاره شد، باید بین 18 تا 55 سال باشد. البته تعداد سال‌های سابقه بیمه متقاضی، به سقف 55 سال اضافه می‌گردد.
  • بر خلاف بیمه اجباری، به بیمه کارفرما، بیمه بیکاری و غرامت دستمزد ایام بیماری تعلق نمی‌گیرد.
  • مبلغ حق بیمه‌ی کارفرما با توجه به سابقه‌ی وی مشخص می‌گردد و درصورتی که سابقه بیمه‌ی کارفرما کمتر از 10 سال باشد، دستمزد مبنای بیمه‌ی او بین حداقل و حداکثر دستمزد مصوب شورایعالی کار انتخاب می‌گردد.

دریافت بیمه کارفرما

برای انعقاد قرارداد بیمه کارفرمایی، با مدارک تعیین شده به شعبه‌ی تامین اجتماعی مرتبط با محل کارگاه مراجعه کنید و درخواست بیمه کارفرما را ثبت کنید. وقتی درخواست توسط سازمان مربوطه تایید شد، سپس آزمایش‌ها و معاینات پزشکی کارفرما انجام می‌شود تا در پرونده پزشکی وی ثبت شود. در قرارداد بیمه کارفرمایی شما تعیین می‌شود که ماهانه چه مبلغی به عنوان حق بیمه باید پرداخت شود و در نهایت کارفرما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار خواهد گرفت. الزامات و مدارکی که برای دریافت بیمه کارفرما به آن نیاز دارید شامل موارد زیر است:

  • باید حداقل 30 روز سابقه پرداخت بیمه داشته باشید؛
  • همراه داشتن اصل کارت ملی و شناسنامه؛
  • همراه داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان؛
  • انجام مراحل آزمایش و دریافت تاییدیه انجام معاینات پزشکی؛
  • همراه داشتن فرم‌های لازم؛
  • احراز هویت از سوی سازمان تامین اجتماعی.

مزایا و معایب بیمه کارفرما چیست؟

بیمه کارفرما، نوعی بیمه اختیاری است که سازمان تامین اجتماعی برای کارفرمایان فراهم نموده است. پیش از اینکه مزایا و معایب این نوع بیمه را بدانیم، بهتر است مزایای دریافت بیمه تامین اجتماعی را مرور کنیم.

اگر با شرایط انواع بیمه اختیاری آشنا نیستید، این مقاله را بخوانید: بیمه اختیاری چیست؟

مزایای داشتن بیمه سازمان تامین اجتماعی عبارتند از:

  • حقوق مستمری بازنشستگی؛
  • حقوق مستمری بازماندگان؛
  • دریافت کمک هزینه کفن و دفن؛
  • دریافت حقوق از کار افتادگی (به بیمه کارفرمایی تعلق نمی‌گیرد)؛
  • دریافت حقوق ایام بیکاری (به بیمه کارفرمایی تعلق نمی‌گیرد)؛
  • غرامت ایام بیماری (به بیمه کارفرمایی تعلق نمی‌گیرد)؛
  • کمک هزینه‌ی زایمان (به بیمه کارفرمایی تعلق نمی‌گیرد)؛
  • پرداخت هزینه خرید وسایل پزشکی (به بیمه کارفرمایی تعلق نمی‌گیرد)؛
  • دریافت کمک هزینه ازدواج (به بیمه کارفرمایی تعلق نمی‌گیرد).

حال که با مزایای بیمه تامین اجتماعی آشنا شدید، اینکه مزایا و معایب بیمه کارفرمایی چیست را با هم بررسی می‌کنیم. یکی از مزایای بیمه کارفرمایی، اجباری نبودن آن است. یعنی اگر فرد بیمه خود را پرداخت نکند جریمه نخواهد شد. به این ترتیب پرداخت حق بیمه اختیاری است ولی اگر تا سه ماه پرداخت نکند قرارداد کارفرمایی لغو خواهد شد. همچنین از معایب بیمه کارفرمایی می‌توان به این مورد اشاره کرد که به آن بیمه بیکاری تعلق نخواهد گرفت. با تمام این اوصاف، مزایای دریافت بیمه کارفرمایی از معایب آن بیشتر است و در صورت داشتن بیمه، می‌توانید از خدمات آن بهره‌مند شوید و حداقل نسبت به آینده خیالتان راحت‌تر باشد.

چه مبلغی به عنوان حق بیمه کارفرمایان در نظر گرفته شده است؟

برای اینکه هر فرد بتواند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرد و از مزایای آن بهره‌مند شود، بسته به اینکه از چه نوع بیمه‌ای استفاده می‌کند، باید مبلغی را به عنوان حق بیمه پرداخت کند. برای مثال این مبلغ برای کارکنان و کارگران کارگاه که شامل بیمه اجباری هستند، سی درصد حقوقشان در نظر گرفته شده است. از این میزان، هفت درصد را شخص بیمه‌شده و 23 درصد دیگر را کارفرما می‌پردازد که از این 23 درصد، 3 درصد به بیمه بیکاری تعلق دارد.

حق بیمه کارفرمایی

اما پیش از این اشاره کردیم که بیمه کارفرمایی، بیمه بیکاری ندارد و بنابراین 3 درصد از حق بیمه اجباری کاسته خواهد شد و در نتیجه حق بیمه کارفرما 27 درصد از حقوق او است.

برای دانستن اینکه حق بیمه کارفرمایی چقدر است، باید به نکاتی که در ادامه خواهیم گفت توجه کنید.

  • کارفرمایی که سابقه کاری او به بیش از 10 سال می‌رسد، میانگین آخرین سال بیمه پردازی او به عنوان مبنای محاسبه حق بیمه بررسی می‌شود.
  • اگر کارفرما کمتر از 10 سال سابقه داشته باشد، دستمزد مبنای حق بیمه‌ی او از بین حداقل تا حداکثر دستمزد سالانه تعیین می‌گردد.
  • اگر میزان حقوق کارفرما مشخص نباشد، حق بیمه نباید از حداکثر حقوقش بیشتر و از حداقل حقوق او کمتر باشد.

سخن آخر در مورد بیمه کارفرمایی

هر فردی ترجیح می‌دهد در زمان بازنشستگی خیال راحتی بابت تامین هزینه زندگی، هزینه درمان و سلامتی و حتی هزینه‌های پس از مرگش داشته باشد. این دلایل باعث می‌شوند که افراد چه کارمند و چه کارفرما به فکر دریافت بیمه برای خود باشند تا در دوران بازنشستگی بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. همچنین در زمان مراجعه به مراکز درمانی و خرید وسایل پزشکی، ضرورت داشتن بیمه‌های درمانی تامین اجتماعی نیز بسیار احساس می‌شود. این روزها بیشتر کارفرمایان نیز پی به این موضوع برده‌اند که بیمه کارفرمایی چیست و چه مزایایی دارد؛ بنابراین آن‌ها نیز همانند بقیه شاغلان، برای تضمین آینده خود از بیمه کارفرمایی استفاده می‌کنند.

بنابراین اینکه کارگر باشید یا کارفرما فرقی نمی‌کند، در زمان بازنشستگی داشتن حقوق و استفاده از خدمات پزشکی و درمانی، برای همه افراد لازم و ضروری است. بنابراین اگر شرایط استفاده از بیمه کارفرما را دارید، هر چه سریع‌تر برای دریافت این نوع بیمه اقدام کنید. در این مطالب سعی کردیم تا جزئیات کاملی در مورد بیمه کارفرمایی ارائه دهیم، با این حال شما می‌توانید تمامی سوالات خود در مورد این نوع بیمه را با ما در میان بگذارید.

منبع: eservices.tamin.ir

سوالات متداول

بیمه کارفرما و بیمه مشاغل آزاد چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

برای کارآفرین‌ها و صاحبان کسب‌وکارهایی که عده‌ای را تحت نظارت خود دارند، دو نوع بیمه کارفرمایی و بیمه مشاغل آزاد در نظر گرفته شده است. بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که هر دو این بیمه‌ها یکسان است ولی باید توجه داشته باشید که هر کدام این‌ها شرایط و مقررات خاص خود را دارند. در سازمان تامین اجتماعی دو مدل بیمه مشاغل آزاد و بیمه اختیاری وجود دارد که جز بیمه‌های اختیاری به حساب می‌آیند و افراد می‌توانند بسته به شرایط خود از آن‌ها استفاده کنند. این بیمه‌ها از نظر اختیاری بودن و تعلق نگرفتن بیمه بیکاری شبیه بیمه کارفرما هستند ولی از نظر نحوه محاسبه حق بیمه، میزان آن، زمان پرداخت و شرایط سنی تفاوت دارند.

چه کسانی می‌توانند از بیمه کارفرمایی استفاده کنند؟

تمامی کارفرمایانی که دارای شرکت‌های صنعتی و تجاری هستند، همچنین کارآفرینان و افرادی که صاحب مجموعه یا کارگاه کوچکی هستند و حداقل چند نفر را تحت مدیریت خود دارند، می‌توانند از بیمه کارفرمایان بهره‌مند شوند. این افراد می‌توانند برای دریافت بیمه کارفرمایان مدارک خود را به سازمان تامین اجتماعی ارسال کرده و منتظر دریافت تایید از سوی این سازمان باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *